storbrand, gransätersgatan i lågor.

Helt jävla sjukt.
 
Jag hörde någonting som lät utanför dörren och kollade ut, så då balkongen hos mina grannar (ett boende) i lågor. Jag skrek "DET BRINNER!" rakt ut och hela min familj sprang ut. 
 
Väl ute var gatan full av skräckslagna människor, grannar, vänner, personal, allt. Vi hämtade blöta handdukar till en brännskadad man och ville hjälpa till. Jag kände mig så hjälplös, vi fick inte göra något. Vi kunde inte ens gå ner till brevlådan på grund av värmen och all rök. En sak jag inte fattar är varför det inte finns flera brandmän i Norrtälje som kan rycka ut. Det tog 40 minuter innan brandkåren kom, 40 MINUTER! Ambulans och polis var redan på plats. Det är fan pinsamt.
 
Jag vet att de som bodde där röker ganska mycket och jag kan tänka mig att det var så branden startade, eftersom allt började på balkongen. Om ändå brandkåren hade kommit snabbare... Efter 40 minuter när brandkåren äntligen kommit var huset redan så gott som nerbrunnet. 3, kanske 4 människor brann inne, var av en av dem stod och ropade på hjälp i ett fönster. Folk skrek att han skulle hoppa men han vågade inte. Sedan försvann han in i lågorna.
Allt var bara kaos och jag ville, men kunde inte hjälpa till.
 
 
Igår natt brann ett boende mittemot oss ner, Läs på NT eller Aftonbladet! Jag hörde att det lät och kollade ut genom fönstret. Hela huset stod då i lågor så man inte ens kunde gå ner till vår brevlåda pga värmen. Flera befaras ha blivit innebrända. Bl.a. en man i fönstret som mina grannar försökte få att hoppa ner på studsmatta. Men han vågade inte. Just nu håller branden fortfarande på att släckas. Jag är mest chockad. Jag har aldrig sett så stora lågor i hela mitt liv. Det är helt jävla sjukt! Hon som äger boendet var helt förstörd och stod bara och skrek. Hon frågade en man som satt på trottoaren i brännskador på hela händerna om fler var inne och han sa att tre stycken nog är det. Sen ropade någon på hjälp inifrån fönstret och då skulle hon springa in själv och rädda honom, men blev stoppad av alla för att det var för sent. Mina grannar tog fram en studsmatta så han kunde hoppa, men han vågade aldrg det. Det tog ca 40 min innan brandkåren kom. 40!! De i NT var tydligen på annan utryckning så de fick komma från Rimbo och då gick inget att rädda eller för dem ens att försöka gå in. Både ambulans och polis var där innan. Vi bara såg på när hela huset brann ner.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0