hypotyreos.

Detta skrev jag för över 1 år sedan:
 
"Jag har sedan 2011-2012 känt mig otroligt trött hela tiden. Fick veta att jag hade massa brister och medicin sattes in direkt. Tröttheten och orkeslösheten försvann inte och jag började öka i vikt. Väldigt fort, utan att jag gjorde någon förändring! Nya prover togs flera gånger i veckan. Sköldkötel prover togs med jämna mellanrum men alla prover har varit bra. Jag började få ännu svårare att koncentrera mig och svettas som en tok. Ena stunden så fryser jag som bara den, nästa sekund svettas jag så det bara rinner. Ingen ork. Varje dag är en pina! Att ens ta sig upp ur sängen på morgonen är en kamp.Så mycket jag vill göra men så lite jag klarar av. 
 
Jag hade/har svårt att andas. Läkarna trodde det berodde på astma eller sömnapné. Jag fick sova med maskin och den visade att jag hade andningsuppehåll mestadels av natten, vilket gjorde att jag en månad senare opererade bort halsmandlarna. Dom visste inte om det skulle hjälpa, jag chansade och nej, det hjälpte inte!
 
Tiden gick, jag ökade sjukt mycket i vikt även då jag enbart åt sallad. Bristningar över hela magen. Jag fortsatte gå upp i vikt. Blev förstoppad, svettades, frös, tappade hår, fick eksem över hela kroppen.
Sjukhusbesök efter sjukhusbesök utan resultat. Gjorde gastroskopi och coloskopi. Min mage var förstörd och min tarm hade lagt av.
Vad fan är felet på mig och varför tar igen läkare mig på allvar?!"
 
 
 
 
 
Hypotyreos (2)
 
Som ni vet så var jag i Norge för flera månader sen. Jag åkte dit 2 gånger för att träffa en läkare på en privatmottagning.Jag har nämligen en sjukdom som heter Hypotyreos. Typ 2.
Det kallas typ 2 då det inte visas i blodet, som i MITT fall! Därför svårt att se och omöjligt att få behandling här i Sverige
 
 
Hypotyreos betyder brist på sköldkörtelhormon. När ämnesomsättningen är låg, beroende på att sköldkörteln producerar för lite sköldkörtelhormon, kallas det för hypotyreos. 
 

Varför behöver man sköldkörtelhormon? Sköldkörtelhormon reglerar ämnesomsättningen i varje cell i kroppen. Brist på sköldkörtelhormon leder till att ämnesomsättningen blir för låg i cellerna och detta leder till varierande hypotyreos-symptom som påverkar hela kroppen. Kroppen blir som en motor med för lite bensin.

Därför vi var tvungna att åka till Norge var p.g.a att läkare i Sverige inte gör något åt detta problem. De i Norge är mer utbildade på ämnet och behandlar människor med denna sjukdom/diagros. 

 

 


 

 

♥ Du kan läsa mer om VAD Hypotyreos är:

HÄR HÄR

och om symptomen HÄR

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0