påskpynta utan fjädrar!

 "Snart är det som sagt påsk och då är det dags att börja dekorera med fina fjädrar, små kycklingar och andra färgglada dekorationer! Eller hur var det egentligen med fjädrarna..?
 
Jag är faktiskt riktigt chockad. För bara någon dag sedan lärde jag mig för första gången att alla dessa fina påskfjädrar som säljs i Sverige kommer från djur. I hela mitt liv har jag trott att fjädrarna var gjorda av plast, men sådant är inte fallet. Så jag kände verkligen att jag var tvungen att skriva om detta eftersom jag själv inte visste att fjädrarna faktiskt kommer från levande djur."
 
♦ Detta skrev Moa på sin blogg och jag kan inte annat än att "hålla med"! Jag har också alltid trott att dessa fjädrar var gjorda av plast. Att vanliga påskfjädrar faktiskt kommer från levande djur...Fyfan! ♦
 
 
Uttdrag från Djurensrätt: "Fjädrarna som används i påskris kan komma från fåglar på två sätt. Antingen plockas de från levande djur eller så är det en biprodukt från slakt. Många av fåglarna har slaktas utomlands som i USA eller i Kina. Kalkonindustrin medför ett stort lidande för djuren som föds upp och slaktas. Fåglarna utsätts för aggressiv avel så att de bli så pass stora att de inte kan föröka sig själva utan måste insemineras. De lever ofta inomhus samt lider av fot- och benskador på grund av miljön och för att de har så tunga kroppar."
 
 
"Jag hoppas verkligen att ni som läser detta kanske kan tänka om och skippa fjädrarna i påsk. Det finns ju som sagt så himla mycket annat man kan pynta med! Sådant som inte kommer från djur. Alla djur har rätt till sina egna fjädrar, sin egen päls och sitt eget skinn!"
 
TACK Moa för att du berättade detta, hade ingen aning! Så snälla ni där ute dokorera aldrig mer med påskfjädrar. Det finns andra altervativ!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0